Selasa, 14 Februari 2012

Isnin, 23 Januari 2012

mengapa HAWA tercipta SAAT ADAM tertidur ?

seorang lelaki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci..sebaliknya wanita saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang & cintanya..seandainya Hawa di ciptakan dari Adam a.s saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa.. akan tetapi Hawa di ciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit & tidak membenci Hawa.. sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian di hadapannya, namun semakin sayang & cintanya kepada anak yg di lahirkan bahkan ia akan menebusnya dengan kehidupannya..

sesungguhnya ALLAH menciptakan Hawa dari tulang rusuk yg bengkok yg tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani).. oleh krana i2, tugas Hawa adalah menjaga Qalbu.. kemudian ALLAH menjadikannya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yg kedua.. sementara Adam di ciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, & tukang kayu.. wanita selalu berinterasi dengan perasaan, dengan hatie, & wanita akan menjadi seorang ibu yg penuh kasih sayang, seorang saudari yg penyayang, seorang putri yg manja, & seorang isteri yg solehah..

wajib bagi Adam untuk berusaha meluruskan tulang yg bengkok tersebut, seperti di khabarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.."jika seorang lelaki meluruskan yg bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya." maksudnya adalah dengan kebengkokkan tersebut adalah perasaan yg ada pada diri seorang wanita yg mengalahkan perasaan seoarng lelaki..

maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang di ciptakan seperti i2.. apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, i2 bererti dia sedang menangis dalam hatinya.. apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf, & wanita sulit untuk mencari sesuatu yg dia benci untuk orang yg di sayangi..


p/s  : teman
WaNiTa SoleHaH 

WANITA...


Wanita solehah,tidak membelakangi pasangannya andai hendak melakukan sesuatu perkara.Wanita solehah memerlukan keizinan pasangannya untuk melakukan sesuatu perkara.Wanita solehah sanggup berkorban apa sahaja demi pasangannya yang halal.

Beribu wanita telah ku temui didunia ini
Tak kira bangsa mahupun agama
Bermacam ragam jua karena
Namun
Baru kini kutemui wanita yang menjadi idaman hatiku
Ianya adalah seorang wanita solehah
Itulah wanita pilihan hati
Seorang insan yang bisa menjadi pencetus cinta sejati
Dialah…
Seorang wanita yang mempunyai perasaan malu
Dan tunduk kasih pada yang satu
Dialah…
Seorang wanita yang menutupi segala perhiasan
Yang ada padah tubuhnya dari dilihat insan yang lain
Selain seorang yang bergelar suami mahupun wali
Dialah…
Seorang yang bisa mendorongku kejalan yang lurus
Dialah…
Seorang yang menjadi penenang dikala hatiku duka dalam tawar
Dialah insan terbaik buat diriku
Sepertimana dikatakan dengan sahihnya
Tiada perhiasan yang terindah didunia ini selain daripada wanita solehah
Itulah wanita pujaan hatiku
Dulu hati ini sukar untuk mencintai seorang wanita
Namun
Dengan hadirnya seorang yang bergelar solehah
Diri ini dapat mencapai ketahap cinta sejati
Iaitu
Cinta pada yang Esa
Cinta pada Rasul-Nya
Dan
Cinta pada setiap makhluk-Nya
Serta cinta pada ciptaan-Nya
Itulah cinta yang menjadi idaman kalbu
Yang terlekat di sanubari

Jika ISTERI menangis Dihadapanmu Wahai RIJAL


Jika isteri menangis dihadapanmu….
“hargailah dia sebelum terlewat…”
Jika seorang isteri menangis dihadapanmu,
itu bererti dia tidak dapat menahannya lagi…
Jika kau memegang tangannya saat dia menangis,
dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu..
Jika kau membiarkannya pergi, dia tidak akan kembali menjadi dirinya yang dulu,
selamanya!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
kecuali didepan orang yang sangat dia sayangi, dia akan menjadi lemah!
Seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah,
hanya jika dia sangat menyayangimu.
Dia akan menurunkan rasa EGOnya.
Wahai kaumku bergelar suami,
jika seorang isteri pernah menangis keranamu,
tolong pegang tangannya dengan penuh pengertian.
Kerana dia adalah orang yang akan tetap bersamamu
sepanjang hidupmu disaat kau terpuruk terlalu dalam …
Wahai suami-suami, jika seorang isteri menangis keranamu,
tolong jangan mensia-siakannya. Mungkin, kerana keputusanmu,
kau merosakkan kehidupannya.
Saat dia menangis didepanmu, saat dia menangis keranamu.
Lihatlah jauh kedalam matanya.
Dapatkah kau lihat dan kau rasakan SAKIT yang dirasakannya keranamu ?
Apakah keistimewaan perempuan ini ? ”
Disebalik KELEMBUTANYA dia memiliki kekuatan yang begitu dahsyat..
TUTUR katanya merupakan KEBENARAN..
SENYUMANnya adalah SEMANGAT bagi orang yang dicintainya. .
PELUKAN & CIUMANnya dapat memberi KEHANGATAN bagi anak-anaknya..
Dia TERSENYUM bila melihat temannya tertawa..
Dia TERHARU Dia MENANGIS bila melihat KESENGSARAAN pd orang-orang yang dikasihinya. ..
Dia mampu TERSENYUM dibalik KESEDIHAN’nya. .
Dia sangat GEMBIRA melihat KELAHIRAN..
Dia begitu sedih melihat KEMATIAN..
TITISAN air matanya dapat membawa PERDAMAIAN.



Tetapi satu perkara mengenai dia yang sering dilupakan oleh SUAMI…
Bahawa “Betapa berharganya dia”…

COUPLE' yanG HalaL


Indah kan kita bercinta?
Indah kan bila kita saling merindu?
Indah kan bila kita boleh berpengangan tangan di hadapan semua orang?
Indah kan bila kita saling meluangkan masa?
Dan indah kan bila semua itu HALAL untuk kita?

“Allah SWT berfirman, “Pasti akan mendapat cinta-Ku orang-orang yang cinta-mencintai karena Aku, saling kunjung-mengunjungi karena Aku, dan saling memberi karena Aku.” (Hadits Qudsi).
Cinta tu fitrah,
Cinta tu indah.
Dan lagi indahnya cinta itu,
Bila 'i love you'
Lebih-lebih lagi redha Allah dan hubungan yang sah!


Sebenarnya,tak salah untuk kita kahwin awal atau kahwin muda. Malah Perkahwinan itu suatu ibadah , sesuatu yang indah .Dan  cantiknya cinta itu bila kita menikah dahulu disebabkan rasa sayang dan hormat kita pada pasangan kita, kerana kita bimbang jika cinta kita dan pasangan kita itu boleh menyebakan dosa dan maksiat .Inilah yang baru dinamakan cinta!
Pernah dengar tak pasal nikah khitbah? Nikah khitbah ini sebenarnya indah,seronok dan bukannya menakutkan. Nikah khitbah ini bermaksud apabila pasngan itu menikah tetapi tinggal berasingan atau orang melayu panggil ia sebagai 'nikah gantung' .Nikah khitbah ni sebenarnya macam tiket untuk betul-betul ber'couple' dan bercinta dengan pasangan kita.Dengan tiket nikah ni, tiada masalah untuk kita bermesra, bergurau senda dan sebagainya dengan pasangan kita kerana dah disahkan sebagai suami isteri yang lebih menepati khitbah secara Islam.
'Couple' lain semua bercinta
Tapi kita lebih istimewa kerana saling mencintai kerana Allah
'Couple' lain berpegangan tangan dan ianya berdosa
Tapi kita halal untuk berpegangan tangan dan bermesra dengan izin Allah.
Seonok kan??
"Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu." (An-Nisa': 1).
Oleh itu, bagi anda yang sedang bercinta atau mencintai seseorang . Hormatilah pasangan anda dan janganlah kalian melakukakan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah.Atau jika anda dan pasangan anda saling mencinta , jagalah hati dan ambillah langkah seperti 'nikah khitbah' ini.Dengan nikah khitbah ini, bolehlah kita menjadi 'couple' dengan romantik dan halal. 
Indah kan?

Semoga Allah menganugerahkan saya dan awak cinta yang paling indah , halal dan berkekalan sampai jannah.Alhamdulillah :)

Ahad, 15 Januari 2012

SALAM.. SEMUA.....
kami semua sudah bermla belajar dekat kelas di taman seriwang....
semua nya berjalan dgn lancar...
nak tau dak??
mudir kami semua sapa??
ni dia
ustaz othman che'mee...

mudir kami nih sungguh baik sekali n ambil berat pasal anak2 buah nya..
hahaha..
harapan mudir kami nih nak mengumpul ramai lagi kawan2 kami yg dekat luar sana untuk mengikuti pengajian kami...
sekarang nih kami semua seramai 20 orng.. sasaran mudir kami belum mencukupi..
mudir kami nih mensasarkan seramai 40 orng remaja islam...
insyaallah akan mencukupi suatu masa nanti..
kami sudah memulakan kelas fikaq tasauf n fardu ain..
bersama ustaz usni yg mengajar kami semua kitan hidup ibadat n kitab fiqah.. 
hahaha..
ustaz usni nih sagat sporting tetapi spoting dia bertempat la..
ustaz nih paling pantang lau anak murid dia bersembang didalam kelas... hahaha
dekat tempat pengajian kami ini kami semua di kehendaki bercakap arab...
arab adalah wajib bagi kami semua.. hahaha..
best sagat belajar arab n bercakap arab.. :)
jumpa lagi semua kawan2 miggu hadapan ....


Khamis, 12 Januari 2012

:( SENYUM SOKMA... :)

Hermmmm..
esok saya kan mula kelas di taman seriwang...
hahahah best2
nak jumpa kawan baruu...

nk belajar pasal kitab2 yg telah diturunkan oleh allah kepada hamba2 nya,
aku suka sagat22....
huhuhuhu...
alhamdulillah ... 
kehidupan aku sekarang dah sekan oky...
semakn hari semakin mesra keluarga kuhh...
ahahhahaaaa..
esok dekat surau ada kuliah seperti biasa..
kuliah tengah hari .
yang di bawa oleh ustaz mazlan..
hahaha best sagat2...
ustaz nih orng kuat pas larhhh...
setap ceramah pas ustaz nih akan menjadi pengerusi majlisss....
pada adik2 kawan yg still belajar dekat masjid taman intan...
esok kuliah kalian seprti biasa k...
aku rindu korang..
rndu ustaz2 yng mengajar dkat masjd taman intan...
hahahaha..
rindu dekat maisarah yg come dan caby..
n
kak ija yng ckp banya....
bila la blh jumpa korng .. hopp dapat jumpa lagi la yerrr.....